Ved reklamationer skal man forholde sig til hvordan man modtager, bearbejder og afslutter kundes klage. Der er også en række regler, der skal overholdes. Der kan være forskellige grunde til, at kunden klager.

Der er flere måder, man som modtager af klagen, kan reagere på.

Grunde til at kunden klager:

  • Det købte lever ikke op til forventningerne.
  • Varen virker enten ikke efter hensigten eller virker slet ikke
  • Sælgeren har lovet at varen kan mere end den kan.
  • Kunden føler sig snydt - varen er måske blevet sat ned til det halve dagen efter.

Måder at modtage klagen på

  • Lad kunden tale ud og lyt til problemerne.
  • Opfat ikke klagen som personlig
  • Vær interesseret i at hvad kunden forklarer
  • Lad vær med at tale kunden fra klagen - den kunne være berettiget
  • Søg hjælp hos en kollega, hvis du ikke ved, hvordan du skal reagere
  • Sørg , at der laves en aftale med kunden og at aftalen er helt klar for begge parter
  • Lov ikke mere end du kan holde og hold hvad du lover